تصفيه آب سراميكي

سلامت آب ضامن سلامت جسم

تصفيه آب سراميكي

۱۸ بازديد ۰ نظر

تاريخچه

سراميك از ديرباز نقش موثري در تصفيه آب داشته و پيشينيان به خوبي از نقش آلاينده زدايي و فيلتراسيون سراميك آگاه بودند

به گونه اي كه از كاسه هاي سراميكي در جهت گرفتن گل و لاي آب هاي استخراجي از چاه و آب انبار ها در حجم هاي كوچك  استفاده ميشد،

ابتدا آب درون كاسه هاي سفالي و سراميكي ريخته ميشد و سپس از منافذ آن به سمت بيرون هدايت مشد.

به مرور زمان به دليل  ناتواني اين فيلتر هاي سراميكي در كشتن ويروس هاي موجود در آب  وهمزمان با  شيوع بيماري هايي ناشي از آب آلوده در قرن بيستم اين فيلتر ها منسوخ و در اغلب كشورهاي پيشرفته از رده خارج شدند.

 

 

ساختار فيلترهاي سراميكي: 

سراميك  مورداستفاده در فيلترها مخلوطي از خاك رس و خاك اره ميباشد كه در دماي 850 درجه سانتيگراد با يكديگر آميخته شده اند ،سوختگي سريع خاك اره به همراه  نقره كلوئيدي كه به صورت پوشش نانو به فيلتر سراميكي افزوده شده باعث مي شود.

آب در سريعترين سرعت ممكن تصفيه شود ، همچنين آثار باقي مانده از باكتري ها نيز كشته شود و مانع  رشد قارچ وكپك ميشود ،  همچنين از تهيه بيوفيلم در سطح فيلتر جلوگيري ميشود. 

اين فيلتر ها اغلب در دو نوع  كلمني يا ديگ مانند(pot-type ) و استوانه اي يا شمع مانند (candle-type) توليد ميشوند.

 

 موارد استفاده فيلتر سراميكي :

در دستگاه هاي تصفيه آب خانگي كه به روش اسمز معكوس كار مي كنند بدليل وجود فيلتر ممبران كه از دقت بسيار بالايي در تصفيه آب برخوردار است استفاده از فيلتر سراميكي كاربردي ندارد.

اما در صورتي كه در منطقه  مورد نظر آب كيفيت بسيار پاييني داشته و داراي گل و لاي فراواني باشد، مي توانيد از فيلتر سراميكي نيز بعد از فيلتر اليافي استفاده كنيد تا فشار بار تصفيه بر روي فيلتر ممبران كاهش يابد وعمر ممبران افزايش يابد.

فيلترهاي سراميكي قابليت شستشو دارند و مي توان هر چند وقت يك بار پس از اينكه آلاينده ها بر سطح آن تجمع پيدا كردند، آنها را شستشو داد و سطح سراميكي فيلتر ها را به وسيله سمباده يا هر وسيله زبر ديگري تميز كرد.

در ابتدا و انتهاي فيلتر هاي سراميكي، اورينگ وجود دارد و علت  استفاده از اورينگ اين است كه هر دو طرف فيلتر سراميكي بسته باشد تا آب تصفيه شده فقط بتواند از طريق روزنه ها خارج شود.

 البته فيلترهاي سراميكي مخصوصي وجود دارند كه يك طرفه مي باشند. اين  دسته از فيلترها هوزينگ مخصوص خود را دارند. در قسمت بالايي فيلتر سراميكي يك طرفه سوراخي وجود دارد و آب از طريق آن وارد مي شود

و سپس به واسطه روزنه ها از فيلتر خارج مي شود. در حال حاضر، فيلترهاي سراميكي كه به طور گسترده اي در حال اجرا هستند، طرح Potters for Peace است.

اين فيلتر گلدان شكل است، حاوي 8-10 ليتر آب است و داخل يك ظرف پلاستيكي يا سراميكي قرار مي گيرد. علت اهميت  و محبوبيت اين طرح آلايندگي كم و توجه  ويژه به مسائل محيط زيستي ميباشد.

 



 

نحوه كار :

دستگاه تصفيه آب كلمني از يك فيلتر سراميكي متخلخل ساخته شده است كه بالاي يك مخزن پلاستيكي يا مخزن سراميك چسبانده يا متصل شده است .

براي استفاده از فيلترهاي سراميكي،  مشتريان محفظه بالاي  فيلتر سراميكي خود را با آب پر مي كنند كه  آب آلوده با عبور از فيلتر سراميكي به سمت  ظرف مخزن  ذخيره سازي جريان مي يابد.

 

1.       در مرحله اول آب آلوده شهري به داخل محفظه بالاي فيلتر سراميكي ريخته مي ‌شود.

2.       سپس آب از ميان فيلتر سراميكي تصفيه آب عبور كرده و به قسمت پايين مخزن ميرود.

3.       در انتهاي مخزن هم معمولا يك شير برداشت آب نصب شده است.

4.       آلاينده‌هايي كه از منافذ بسيار ريز فيلتر سراميك بزرگتر هستند، در مخزن بالايي دستگاه تصفيه آب كلمني باقي خواهند ماند.

5.       تمامي گل و لاي موجود و حدود 99.9% از باكتري ها در اين مرحله از بين ميروند ويروس ها نيز كه سايزي كوچكتر از منافذ سراميك 0.5 ميكروني دارند توسط پوشش نقره اي از بين ميروند.

فيلتر هاي سراميكي توسط برس يا يك فرچه نرم تميز شده و بايد توسط آب تميز شسته شوند. از آب گرم و صابون نيز ميتوان  براي استفاده كرد.



در دستگاه تصفيه آب هاي ثابت خانگي نيز ، فيلتر سراميك استوانه‌اي از لحاظ توليد، عملكرد و مكانيك نسبت به نوع گلداني يا همان كلمني و مدرج ساده‌تر و مفيدتر است.

 فيلتر استوانه‌اي سراميكي اين امكان را فراهم مي‌سازد تا از مخزن‌هايي با جنس فلزات سنگين و پلاستيك استفاده شود كه اين امر موجب كاهش احتمال نقوص بهداشتي در فيلترهاي سراميكي ميشود.

 

مزايا:

  •         سهولت نصب و استفاده  
  •           هزينه كم  
  •           وزن كم  و قابليت حمل و نقل 
  •           كاهش بيماري هاي كليوي 
  •           كاهش باكتري ها و پروتئوزاهاي موجود  در آب
  •           عمر نسبتا  طولاني دارد (حدود يكسال)

معايب :

  •           ظرفيت ذخيره  آب پايين 
  •           تك مرحله اي بودن و عدم امكان تصفيه كامل
  •           امكان پسماند مواد آلاينده شيميايي 

 

.براي اطلاعات بيشتر و خريد فيلترهاي سراميكي اينجا كليك كنيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد